PRO kanapki, czyli jak zbilansować kanapki z serem

PRO kanapki z serem

Dziś na warsztat trafiły najprostsze kanapki z serem. Przyznam, że wyniki tych wnikliwych testów przerosły moje oczekiwania. Różnica między pozornie identycznymi kanapkami osiągnęła… Przekonaj się na własne oczy!

Zależy mi na tym, żeby Twoje ulubione dania dostarczały Ci węglowodanów, tłuszczy i białka w odpowiednich ilościach. Dzięki temu – Twój jadłospis da Ci więcej zdrowia!

Docelowe proporcje składników w diecie, to:

  • 55-65% energii z węglowodanów
  • 25-30% z tłuszczów
  • 10-15% z białka
Skąd to wiem?

Nie wymyślam dietetyki na bieżąco, żeby było jasne 😉 Takie są ogólne zalecenia dla populacji polskiej, publikowane przez oficjalną instytucję zajmującą się żywieniem człowieka, czyli Instytut Żywności i Żywienia. Chcąc nie chcąc, dietetyk powinien je respektować. Bo mądrzy naukowcy i takie tam 😉

A więc do dzieła! Kanapka jaka jest, każdy wie 😉 Ale już co dokładnie w tej kanapce jest … robi tak zwaną robotę!

Studium kanapki

Pieczywo, masło, ser – zaledwie trzy składniki, ale korzystając z nich w różny sposób, możesz uzyskać pełnoprawny, zbilansowany posiłek, albo bombę tłuszczu, w której składnik ten dostarcza ponad 50% energii! Po prostu tłuszczowa masakra!

Mamy więc kromkę chleba zaledwie dotkniętą masłem z mini plasterkiem sera (A), albo kromkę ze średnią ilością masła i dwoma serowymi mega plastruchami (B). Różnica? Na jednej takiej kanapce 118 kilokalorii. Dużo, mało? Sporo.

Po lewej – 2g masła, po prawej – 6g masła
Po lewej – plasterek sera 18g, po prawej – plasterek sera 8g

Zwłaszcza, gdy weźmiesz pod uwagę, że czasem zjesz sobie trzy kanapeczki rano, jedną podwójną weźmiesz do pracy i jeszcze w planach masz kanapkową kolację (kolejne trzy kromki)… Wtedy ta różnica robi się gigantyczna… Jedząc kanapki typu B dostarczasz sobie ponad 900 kilokalorii więcej, niż gdyby zdecydować się na kanapki typu A!

Wiesz już, dlaczego dietetycy tak szczegółowo wypytują o pozornie mało znaczące szczegóły diety? Bo one mają znaczenie, a zwłaszcza znaczenie w skali – dnia, tygodnia, roku… czy kilku lat chaotycznego jadłospisu 😉

Jak przedstawiają się PROporcje?
Wersja A Wersja B Komentarz do wersji B
Energia 116 kcal 234 kcal Ponad dwa razy więcej, o losie!
% E z węgli 54 27 To jest stanowczo za mało
% E z tłuszczów  15 21 Tu jeszcze jakoś ujdzie
% E z białka  32 53 A to jest stanowczo za dużo

Fantastycznie widać tutaj jedną z najczęstszych, podstawowych bolączek polskich jadłospisów. Przy niewłaściwych proporcjach składników posiłku procentowy udział energii z węglowodanów i tłuszczów po prostu zamienia się miejscami.

Czemu to jest takie niebezpieczne?

Między innymi dlatego, że tłuszcze są źródłem energii bardzo prostym do uzyskania przez nasz organizm. Nasze ciało nie musi się zbyt wysilać, aby ją zdobyć – czyli strawić, wchłonąć i przyswoić z tłuszczów energię. Finał? Metabolizm spada, więc prościej nam dorobić się dodatkowych kilogramów tu i tam, a nawet wszędzie!

Porcje i PROporcje
Wnioski

Zdaję sobie sprawę, że te cyferki mogą być nudne. Może nawet martwisz się, że to zdrowe odżywianie to jednak ważenie, liczenie i notowanie, zero frajdy. Ale pocieszę Cię – tę część z ważeniem, liczeniem i notowaniem już za Ciebie zrobiłam 🙂 Teraz została już sama frajda. Fajnie, nie?

Teraz zapamiętaj tylko te trzy kroki:

  • robiąc kanapki wybieraj pieczywo razowe lub graham (tzw. pełnoziarniste)
  • oszczędnie smaruj masłem – pół łyżeczki na kromkę będzie ok
  • korzystaj z zasady kromka-plaster, czyli na jedną kromkę pieczywa, jeden plasterek np. sera

Bingo! I to jest to – masz zbilansowaną kanapkę 🙂 A jeżeli dorzucisz do niej jeszcze warzywa, np. plasterek pomidora i pół liścia kapusty pekińskiej, masz kanapkę idealną!

Mam nadzieję, że wiesz co robić, aby tak proste danie, jakim jest ordynarna kanapka – było również daniem zbilansowanym! Kolejne odcinki serii Porcje i PROporcje co tydzień, więc śledź uważnie blog lub profil na fb. Do zobaczenia! Smacznych kanapek 🙂

 

18 komentarzy “PRO kanapki, czyli jak zbilansować kanapki z serem”

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *