Jadłospis 3 Marzec – kaszka, jogurt, pieczone ziemniaki, owoce, zupa krem

To już trzeci jadłospis dla dziecka i mamy – tak, aby móc wspólnie przygotowywać posiłki i nie bawić się w milion garnków, garnuszków i rondelków. No i dodatkowo – żeby było prosto i szybko, ale pełnowartościowo 😉

Tym razem sprawdził się wielki eksperyment – mianowicie ziemniaki z twarogiem, cebulą i miodem. Boboński brzuch dopiero niedawno zaakceptował cebulę, chociaż sam Bobon próbował ją jeść już wcześniej, jak jabłko na przykład (łzy mu leciały, a on nie wiedział, dlaczego płacze). Miód natomiast wciąż budzi dużą niepewność… Co to takiego – słodkie, lepiące, a jednocześnie trochę drapiące… czy to nie pułapka!? Tak pewnie myśli sobie Bobon, gdy po raz kolejny próbuję mu ten miód podać 😉

Dania są odpowiednie nawet dla bardzo małych dzieci, takich które dopiero zaczynają swoją przygodę z jedzeniem (chociaż tym razem będzie sporo wyjątków)!

Jadłospis 3 Marzec

Kaszka z bananem i pomelo, jogurt z kakao i jabłkiem, pieczone ziemniaki w słodkiej papryce z twarogiem i duszoną cebulką z miodem, czerwone winogrona, zupa krem z zielonego groszku z kaszą jaglaną

Śniadanie

Kaszka z bananem i pomelo / Płatki z bananem, pomelo i orzechami

bobo kaszka – 3 łyżki

banan – 1 owoc

pomelo – 1 cząstka

masło – 1 łyżeczka

płatki jaglane lub inne – 6 łyżek

banan – 1 owoc

pomelo – ¼ owocu

masło – 1 łyżka

orzechy włoskie – 2 łyżki

Na początku serii przyznałam się i ostrzegałam, że czasem w menu pojawia się opcja „na leniucha”, czyli na przykład bobo kaszka zamiast zwykłej kaszy lub płatków. Tak było tym razem, jednak nic nie stoi na przeszkodzie, żeby zamiast bobo kaszki dla dzieci, użyć inną kaszę lub płatki.

  • Przygotuj wszystkie potrzebne składniki

Najlepiej także ziemniaki na obiad oraz warzywa i kaszę na kolację – z taką bazą pozostałe składniki dodasz do dań już bardzo szybko.

  • Pokrój banana w kostkę lub plasterki i wybierz błonki z pomelo, jeżeli uznasz, że dla Twojego dziecka są za twarde

Ja jeszcze do niedawna obierałam z błonek nawet mandarynki, więc tutaj też się ich pozbyłam.

  • Wrzuć banana do rondelka z gotującą się wodą
  • Mieszaj
  • Gdy zobaczysz, że banan zaczyna się rozpadać, wrzuć kaszkę lub kaszę czy płatki i gotuj jeszcze chwilę, aż wszystkie składniki będą odpowiednie do jedzenia

W zasadzie jedyną przewagą bobo kaszki jest to, że w porównaniu z inną kaszą czy płatkami jest gotowa już w chwili wrzucania do wody – nie trzeba w ogóle czekać. Jednak coś za coś – im bardziej przetworzony produkt, tym więcej wątpliwości budzi jego wartość odżywczaSzczerze zachęcam do korzystania ze zwykłych kasz i płatków, nawet w daniach dla bardzo małych dzieci 🙂 A jeśli zdecydujesz się jednak na bobo kaszkę, to błagam, czytaj skład, żeby były tam zboża i tylko zboża, nie cukier, nie olej palmowy (!) i nie inne podejrzane dodatki.

  • Zdejmij z ognia, lekko wystudź, dodaj masło i cząstki pomelo – gotowe!

Mój Bobon ledwo mógł zjeść, tak skakał i śmiał się do tego śniadania. Zwłaszcza pomelo wybitnie mu smakowało! Dobrze, że mu trochę zostawiliśmy… bo plan był taki, że zjemy je sami 😉

Drugie śniadanie

Jogurt z jabłkiem i kakao

jogurt naturalny – ½ kubeczka

jabłko – ¼ owocu

kakao – 1 łyżeczka

jogurt naturalny – 1 kubeczek

jabłko – 1 owoc

kakao – 1 łyżka

Ostatnio ta szybka przekąska idzie u nas świetnie, czasem pół kubeczka jogurtu to znacznie za mało…

  • Jabłko zetrzyj na tarce lub pokrój w kostkę

Pamiętaj, że krojenie zamiast tarcia ułatwia zmywanie 😉

  • Do jabłka dodaj jogurt i kakao, gotowe

Przygotowanie całego posiłku zajmuje bardzo niewiele czasu – kilka minut. Warto może wspomnieć tylko o tym, że pisząc kakao, mam na myśli kakao, nie kakaopodobny proszek instant – poprzednio o tym nie wspomniałam. Gorzki smak, który nie odpowiada nawet niektórym dorosłym, z powodzeniem ma szansę zostać zaakceptowany przez dziecko! A bywają nawet takie dzieci, którym odpowiada znacznie bardziej niż smak bardzo słodki…

Obiad

Pieczone ziemniaki w słodkiej papryce z twarogiem i duszoną cebulką z miodem

ziemniaki – 1 i ½ warzywa

ser twarogowy chudy – 2 łyżki

cebula – ½ warzywa

olej rzepakowy – 1 łyżeczka

miód – 1 łyżeczka

przyprawy do smaku

ziemniaki – 4 sztuki

ser twarogowy chudy – 4 łyżki

cebula – 1 sztuka

olej rzepakowy – 1 łyżka

miód – 1 łyżka

przyprawy do smaku

Znów wyszedł obiad po polsku, a przynajmniej mnie ziemniaki z twarogiem kojarzą się z typową tradycyjną kuchnią. W wersji bez mięsa czy ciężkiego sosu i tak są naprawdę sycące!

  • Ziemniaki dokładnie wyszoruj, przekrój na pół, posyp słodką papryką i do piekarnika

Ja ziemniaki wcześniej krótko podgotowałam, bo nie ufam mojemu staremu piekarnikowi 😉 Ale jak Ty ufasz swoim sprzętom kuchennym – w zupełności wystarczy je po prostu upiec.

  • Cebulę obierz, poszatkuj na cienkie piórka i wrzuć na patelnię z wodą (!) do duszenia.

Przypominam, a może informuję, że duszenie polega na gotowaniu w niewielkiej ilości wody. Gdybym wrzuciła cebulę na patelnię z olejem – byłaby już cebulą smażoną, a gdybym później jednak dodała do niej wody – byłoby to duszenie z obsmażaniem, a tego chciałam uniknąć 🙂

  • Przygotuj twaróg – do sera twarogowego dodaj trochę wody i wymieszaj, nic więcej mu nie potrzeba.

Ja zaryzykowałam i dodałam jeszcze zwykły czarny pieprz – przyjął się, ale UWAGA: dla większości dzieci ta przyprawa jest za ostra.

  • Zdejmij cebulę z ognia, dopraw ją olejem rzepakowym i miodem

Ponownie, miód polecany jest dopiero po ukończeniu pierwszego roku życia. Jeżeli Twoje dziecko jest młodsze – po prostu omiń ten element.

  • Wyjmij ziemniaki z piekarnika, podaj z twarogiem i cebulą i już

Obiad wyszedł naprawdę pyszny, uwielbiam ziemniaki i uwielbiam takie smaki. Są tu jednak liczne pułapki dla dziecka – pisałam już o pieprzu i miodzie, ale jest jeszcze cebula… Długo Bobon nie mógł jej jeść, upewnij się więc, że Twojemu dziecku nie zaszkodzi. A jeżeli masz wątpliwości – zastąp ją dowolnym innym warzywem, na przykład pomidorem lub papryką do pochrupania.

Przekąska

Winogrona

winogrona – 1 garść winogrona – 3 garści

Porządna kanapka

Prościej już się nie da 😉 Wystarczy umyć, ewentualnie pokroić na mniejsze kawałki, ewentualnie nakarmić. Niestety, dla mamy to znacznie za mało, zrób więc sobie do tego jakąś porządną kanapkę – z czym? Z czym chcesz, pamiętaj tylko o tym, jak ją odpowiednio zbilansować. Napisałam o tym nawet artykuł, o tutaj 🙂 Jeżeli tej kanapki nie zrobisz, nic się nie stanie, ale nie będę ukrywać – tym razem w jadłospisie dla mamy brakuje akurat tych 300 kilokalorii z porządnej kanapki albo dwóch nieporządnych.

Kolacja

Zupa krem z zielonego groszku z kaszą jaglaną

zielony groszek – 2 łyżki

pietruszka – ½ warzywa

seler – ¼ warzywa

kasza jaglana – 1 łyżka

masło – 1 łyżeczka

zielony groszek – 6 łyżek

pietruszka – 1 sztuka

seler – ½ warzywa

kasza jaglana – 3 łyżki

masło – 1 łyżka

Jedna z najprostszych zup – ciężko, żeby coś poszło nie tak 😉

  • Ugotuj selera z pietruszką, możesz od razu dorzucić też groszek

Ja skorzystałam z groszku mrożonego, ma znacznie mniej sodu niż ten z puszki, a surowego groszku z torebki niestety nie miałam. Mrożenie nie jest takim złym sposobem przechowywania żywności, więcej na ten temat możesz przeczytać tutaj, na portalu EdukacjaŻywieniowa.PL.

  • W oddzielnym rondelku ugotuj kaszę

Pamiętaj, aby ją wcześniej przepłukać zimną wodą, aby pozbyć się goryczki.

  • Gdy warzywa będą dobre, zmiksuj wszystkie razem, dodaj masło i kaszę na sam koniec. Twoja zupa jest gotowa.

Po całym dniu pracy i zabaw taka ciepła zupa to prawdziwy skarb na talerzu! A do tego ma piękny zielony kolor, który na szczęście mojego Bobona wcale nie odrzuca 🙂

Wartość odżywcza

Jadłospis ma pięć posiłków, ale to oczywiście ilość orientacyjna – mój Bobon zazwyczaj je 5, ale czasem 3, a bywa że i 7 😉 Jadłospis dla dziecka dostarcza około 700kcal, a jadłospis dla mamy 2500kcal. To ilości właściwe dla dzieci w wieku od 6 miesiąca do 1 roku oraz dla kobiety karmiącej piersią. Pamiętaj jednak, że Wasze indywidualne zapotrzebowanie może być inne, a dzieci same regulują ilość jedzenia – rodzice decydują CO dziecko zje, ale to dziecko decyduje ILE i czy w ogóle 😉

A jeśli potrzebujesz indywidualnego wsparcia – napisz do mnie na magda@dandelion.edu.pl 🙂

W menu nie uwzględniono mleka i innych napojów – dla dorosłych najbardziej polecana jest woda. A jeżeli chodzi o mleko dla dzieci – do ukończenia pierwszego roku życia mleko powinno stanowić podstawę jadłospisu. Nie wtrącam się więc w to, ile go wypija – niech pije na zdrowie. Moje propozycje posiłków dla dziecka mają charakter żywienia uzupełniającego!

O szczegółowe wartości odżywcze możesz zapytać w komentarzu!

Mam nadzieję, że ten jadłospis pomoże Ci uporządkować domowe zdrowe odżywianie. Zwróć uwagę na ilości i proporcje składników. Na tej podstawie możesz planować inne, swoje ulubione dania. Życzę smacznego.

Jadłospis możesz pobrać też w PDF! Pobieram.

25 komentarzy “Jadłospis 3 Marzec – kaszka, jogurt, pieczone ziemniaki, owoce, zupa krem”

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *