Jadłospis 2 Luty – owsianka, jogurt, krupnik, sałatka, jajecznica

Specjalnie dla Ciebie drugi jadłospis dla dziecka i mamy – tak, aby móc wspólnie przygotowywać posiłki i nie bawić się w milion garnków, garnuszków i rondelków. No i dodatkowo – żeby było prosto i szybko, ale pełnowartościowo 😉

Ten odcinek poświęcam na jedzenie dla odporności – Bobon ma za sobą tydzień sądu z gilami, gorączkami i wychodzącymi zębami, a w związku z tym w menu mnóstwo produktów o wyjątkowych właściwościach. Dużo tłuszczów nienasyconych, witaminy A, E, D i C, a także wiele wzmacniających dodatków 🙂

Dania są odpowiednie nawet dla bardzo małych dzieci, takich które dopiero zaczynają swoją przygodę z jedzeniem!

Jadłospis 2 Luty

Owsianka z malinami, kakao i miodem, jogurt z gotowanym burakiem i mandarynkami, rybny krupnik jęczmienny z marchewką, sałatka z awokado i banana, jajecznica z pomidorami

Śniadanie

Owsianka z malinami, kakao i miodem

płatki owsiane – 3 łyżki

maliny i truskawki – garść mrożonych owoców

napój sojowy – 1/4 szklanki

kakao – 1 łyżeczka

miód – 1 łyżeczka

płatki owsiane – 6 łyżek

maliny i truskawki – 2 garści mrożonych owoców

napój sojowy – 1 szklanka

kakao – 1 łyżka

miód – 1 łyżka

Warto pamiętać, że miód polecany jest dopiero po ukończeniu pierwszego roku życia. Jeżeli Twoje dziecko jest młodsze – po prostu omiń ten element.

  • Przygotuj wszystkie potrzebne składniki

W tym buraki na drugie śniadanie – długo się gotują i warto dać im czas na powolne stygnięcie. A jeżeli chcesz wykorzystać mój przepis na obiad – wstaw też od razu bulion na krupnik! Tylko proszę, nie zapomnij o tych garach, mnie się to zdarza zdecydowanie zbyt często 😉

  • Do miseczki wrzuć płatki owsiane oraz mrożone owoce

U mnie maliny i truskawki z zeszłorocznych działkowo-dziadkowych zbiorów – warto robić takie paczki, nawet jeżeli owoce kupujesz po prostu w sklepie.

  • Zalej wszystko ciepłą wodą

Teraz moja ulubiona część gotowania, czyli śniadanie chwilowo robi się samo, a Ty możesz zrobić sobie poranną kawę czy inny zdrowy koktajl…

  • Gdy płatki napęcznieją, dodaj do nich napój sojowy, wymieszaj i uzupełnij całość dodatkami – kakao oraz miodem. Gotowe, smacznego!

Ja uwielbiam owsiankę w każdej postaci, ale Bobon zdecydowanie woli płatki jaglane.  Z tej wyjadł owoce, a na resztę stwierdził „BE!”. Trudno, więcej dla mnie… Ale niestety, owoce nie zaspokoiły bobońskiego głodu, w związku z czym porwał i zjadł kotleta z soczewicy z wczorajszego obiadu – jego wielki przysmak 😉

Miały być borówki, ale pilny wyjazd do dziadków pokrzyżował plany – zmieniła się zawartość zamrażarki…

Drugie śniadanie

Jogurt z gotowanym burakiem i mandarynkami

jogurt naturalny – ½ kubeczka

burak – ¼ warzywa

mandarynka – 1 sztuka

jogurt naturalny – 1 kubeczek

burak – 1 sztuka

mandarynka – 2 sztuki

Absolutny hit, zawsze zjadany chętnie, o każdej porze dnia i nocy! Jogurt nabiera intensywnie różowego koloru, traci naturalną kwaskowatość, a mandarynka sprawia, że fajnie się go zjada, bo danie jest soczyste i słodkie.

  • Weź ugotowanego wcześniej buraka, obierz go i zetrzyj na tarce, albo pokrój w kostkę

Nie musi być bardzo drobna, ale dostosuj ją do możliwości Twojego dziecka. Ja robię raz tak, raz inaczej, chociaż częściej kroję.

  • Dodaj do niego cząstki mandarynki

Ja już teraz nie obieram ich z błonek, chociaż na początku tak robiłam, ale za to wciąż kroję na mniejsze kawałki, np. każdą cząstkę na trzy mniejsze części.

  • Całość zalej jogurtem i już

Jakie to jest pyyyszne… A danie powstało jako wynik mojej niechęci do robienia zakupów z dzieckiem na plecach… Ach, jak to kombinowanie czasem jednak się przydaje 😉

Obiad

Rybny krupnik jęczmienny z marchewką

kasza jęczmienna – 2 łyżki

marchewka – 1 sztuka

olej rzepakowy – 1 łyżeczka

ryba – 1 łyżka

bulion warzywny lub rosół – do woli

przyprawy do smaku

kasza jęczmienna – 4 łyżki

marchewka – 2 sztuki

olej rzepakowy – 1 łyżka

ryba – 3 łyżki

bulion warzywny lub rosół – do woli

przyprawy do smaku

Tym razem na obiad typowe polskie danie w zdrowiu i chorobie, czyli krupnik 😉 Chociaż tutaj w wersji kombinowanej – użyłam fantastycznego bulionu wegańskiego od Places and Plants, ale możesz też zrobić go na zwykłym rosole. Przepis na bulion znajdziesz tutaj – nic lepszego nie wymyślę 😉

  • Weź rondelek albo mniejszy garnek i przelej do niego trochę bulionu

Na porcję dziecko i mama wystarczą trzy szklanki.

  • Dodaj do niego przepłukaną kaszę jęczmienną i gotuj w bulionie do miękkości

Kasza może być też inna, na przykład jaglana.

  • Dodaj również olej, a także warzywa z bulionu, na przykład marchewkę, pietruszkę czy co tam Twoje dziecko chętnie zjada

U mnie Bobon traktuje pietruszkę jako największą zniewagę, więc tylko marchewka. Olej najlepiej dodać pod koniec albo po zakończeniu gotowania, a jeżeli krupnik robisz na rosole – oleju już nie dodawaj.

  • Następnie dodaj do zupy trochę białka

Ja zdecydowałam się na uduszoną wcześniej rybę, ale może być też mięso z rosołu albo jakieś strączki. Tą rybą był… łosoś. Nieco kontrowersyjny, ale nie dajmy się zwariować. O rybach polecanych i niepolecanych dla dzieci i mam karmiących możesz przeczytać u HAFIJA – o tutaj. Jest to najbardziej wyczerpujący wpis, jaki udało mi się znaleźć w tym temacie, ale jeżeli znasz coś innego godnego polecenia – pisz śmiało w komentarzach!

  • Przypraw do smaku

Ja dodałam nasze ulubione przyprawy, ale dla niektórych dzieci mogą być za mocne: czosnek, ciemna garam masala, cynamon i goździki (z czosnkiem i goździkami gotowałam cały bulion, resztę dodawałam na końcu).

Tyle. Pyszny rybny krupnik, sycący, mocny w smaku i grzejący w żołądek 🙂

Przekąska

Sałatka z awokado i banana / Sałatka owocowa z kefirem i domowym musli

awokado – ¼ owocu

banan – ½ owocu

awokado – 1 sztuka

banan – 1 sztuka

kefir – 1 kubeczek

domowe musli – 2 łyżki

Kolejne oszukane danie. Owoce obrane ze skórki, pokrojone w kostkę, podane w miseczce do samodzielnego jedzenia. Ta tłuściutka propozycja sprawia, że nie dodałam już tłuszczu do śniadania – awokado ma go tyle, że jadłospis spokojnie się bilansuje. Nie ukrywam, że u mnie te podwieczorki to często triumf ducha nad materią – Bobon z ostatniej drzemki wstaje zazwyczaj zły i marudny, musi dostać więc coś, co uwielbia, a za awokado dałby się sam pokroić, pytanie tylko czy w kostkę 😉

Mamom znowu polecam dodać sobie trochę białka i węglowodanów złożonych dla lepszego bilansu diety – na przykład kefir i musli. Dodatkowo, pamiętaj że kefir może zawierać około 0,5% ALKOHOLU – ta świadomość wprowadza mnie zawsze w doskonały humor 😉 Matka też musi mieć coś od życia, no nie? 😉

Kolacja

Jajecznica z pomidorami

jajko – 1 sztuka

pomidor – ¼ warzywa

masło – 1 łyżeczka

chleb żytni na zakwasie – 1 kromka

jajko – 2 sztuki

pomidor – 1 sztuka

masło – 2 łyżeczki

chleb żytni na zakwasie – 4 kromki

Znowu jajko, na które mogę tylko tęsknie patrzeć 😉 Tym razem klasycznie z pomidorem i chlebem.

  • Przygotuj składniki, żeby nie biegać po całej kuchni, nie parzyć pomidora w locie i tym podobne
  • Jajka zrób najlepiej na parze, ale polecam na wodzie w rondelku – jest znacznie szybciej. Na koniec dodaj do nich masło lub olej
  • Podawaj z pomidorami (ze skórką lub bez skórki) i pieczywem – pomidory możesz dodać od razu do jajecznicy, albo podać je obok na talerzu (u mnie osobno, ale potem i tak wszystko się pomieszało)

Gotowe. Teraz tylko smacznego, am am, ząbki, kąpiel i spać – zdrowy sen i odpoczynek należy się nie tylko dziecku, ale też Tobie… Zwłaszcza gdy Twoja pociecha, tak jak moja, akurat choruje 🙁 Może położysz się dziś wcześniej spać, aby zebrać siły na kolejny wyczerpujący dzień? 🙂

Super składniki

Tak jak wspominałam, w tym jadłospisie starałam się połączyć wiele wartościowych, wspierających odporność składników. Są więc źródła pełnowartościowego białka, takie jak napój sojowy, jogurt, rybałosoś oraz jajko, po trochu w większości posiłków. Są produkty bogate w witaminę C, takie jak maliny, truskawki, mandarynki czy pomidor. Są wyjątkowe źródła przeciwutleniaczy, takie jak płatki owsiane, buraki i kakao (to ostatnie jest również fantastycznym źródłem żelaza i magnezu). A także mnóstwo witaminy A (łosoś, jajko, a także marchewka – źródło beta karotenu, z którego Twoja wątroba już sobie zrobi A), witaminy E (awokado, oleje roślinne oraz płatki i pieczywo) oraz witaminy D (tutaj ponownie łosoś i jajko).

Warto wiedzieć i pamiętać, że nie tylko witamina C odpowiada za poprawę odporności – warto zainwestować w konkretne żywieniowe wsparcie! Wtedy proces leczenia będzie znacznie szybszy, a sama infekcja łagodniejsza!

Wartość odżywcza

Jadłospis ma pięć posiłków, ale to oczywiście ilość orientacyjna – mój Bobon zazwyczaj je 5, ale czasem 3, a bywa że i 7 😉 Jadłospis dla dziecka dostarcza około 700kcal, a jadłospis dla mamy 2500kcal. To ilości właściwe dla dzieci w wieku od 6 miesiąca do 1 roku oraz dla kobiety karmiącej piersią. Pamiętaj jednak, że Wasze indywidualne zapotrzebowanie może być inne, a dzieci same regulują ilość jedzenia – rodzice decydują CO dziecko zje, ale to dziecko decyduje ILE i czy w ogóle 😉

A jeśli potrzebujesz indywidualnego wsparcia – napisz do mnie na magda@dandelion.edu.pl 🙂

W menu nie uwzględniono mleka i innych napojów – dla dorosłych najbardziej polecana jest woda. A jeżeli chodzi o mleko dla dzieci – do ukończenia pierwszego roku życia mleko powinno stanowić podstawę jadłospisu. Nie wtrącam się więc w to, ile go wypija – niech pije na zdrowie. Moje propozycje posiłków dla dziecka mają charakter żywienia uzupełniającego!

O szczegółowe wartości odżywcze możesz zapytać w komentarzu!

Mam nadzieję, że ten jadłospis pomoże Ci uporządkować domowe zdrowe odżywianie. Zwróć uwagę na ilości i proporcje składników. Na tej podstawie możesz planować inne, swoje ulubione dania. Życzę smacznego.

Jadłospis możesz pobrać też w PDF! Pobieram.

13 komentarzy “Jadłospis 2 Luty – owsianka, jogurt, krupnik, sałatka, jajecznica”

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *