Jadłospis 1 Luty – pasta, sałatka, jajko z batatem, pieczony burak, jaglanka

No to jedziemy! Pierwszy jadłospis dla dziecka i mamy – tak, aby móc wspólnie przygotowywać posiłki i nie bawić się w milion garnków, garnuszków i rondelków. No i dodatkowo – żeby było prosto i szybko, ale pełnowartościowo 😉 Dania są odpowiednie nawet dla bardzo małych dzieci, takich które dopiero zaczynają swoją przygodę z jedzeniem!

Jadłospis 1 Luty

Kanapki z pastą twarogowo-brokułową, sałatka owocowa z kiwi i ananasa, jajko z batatem i surówka z kapusty pekińskiej i zielonego ogórka, chrupki kukurydziane i pieczony burak, jaglanka z duszonym jabłkiem

Śniadanie

Kanapki z pastą twarogowo-brokułową

chleb żytni na zakwasie – 2 kromki

ser twarogowy – 2 łyżki

brokuł – 2-3 różyczki

olej rzepakowy – 1 łyżeczka

chleb żytni na zakwasie – 4 kromki

ser twarogowy – 4 łyżki

brokuł – 5-6 różyczek

olej rzepakowy – 2 łyżeczki

Istotą śniadania, z resztą – jak każdego innego posiłku, jest szybkość 😉

  • Przygotuj z samego rana chleb, ser, brokuły i olej (a także składniki na drugie śniadanie, planowanie też jest ważne!)
  • Wstaw wodę na brokuły i przygotuj je do gotowania

Potem pójdzie już prościej, więc teraz możesz ogarniać coś innego, gdy woda się szykuje. Gotuj bez przykrycia, to wtedy będą miały ładniejszy kolor i ulotnią się związki bąkotwórcze (chociaż i tak w porównaniu z kapustą czy kalafiorem jest ich tu niewiele). Możesz też po prostu zblanszować je wrzątkiem, ale będą ciężej strawne 😉

  • Wrzuć brokuły na wrzątek
  • Ukrój chleb
  • Włóż ser do miseczki i dodaj olej

Teraz znowu jest chwila przerwy.

  • Wyjmij brokuły, ostudź je (ja o tej porze roku studzę na balkonie, może być parapet) i podziel na mniejsze kawałki – możesz rozgnieść widelcem albo pokrój nożem (ja robię tak)
  • Dodaj do sera i wymieszaj. Może być niedokładnie
  • Połóż na chleb i gotowe

Mój Bobon dostał już zebów, więc je ze skórką. Kiedyś bez. Na początku odgryzał kąski z trzymanej przeze mnie kromki, a teraz je sam – to naprawdę bardzo pomaga zjeść mamie 😉 Warto uczyć dzieci samodzielnego jedzenia, chociaż na początku wszystko jest wszędzie, ten bałagan procentuje!

Za jakość zdjęć odpowiada rzepak na obiektywie -.- Tylko nie mówcie tacie Bobona, bo to będą ostatnie zdjęcia na blogu xD

Drugie śniadanie

Sałatka owocowa z kiwi i ananasa / Sałatka owocowa z domową granolą

kiwi – ½ owocu

ananas – 1 gruby plaster świeżego owocu

kiwi – 1 i ½ owocu

ananas – 2 grube plastry świeżego owocu

domowa granola (płatki i orzechy) – 5 łyżek

To drugie śniadanie jest turbo. Tutaj najważniejszy jest ostry nóż 😉

  • Weź owoce, umyj je, w miarę potrzeby oczyść i obierz ostrym nożem (w przypadku kiwi sprawdzi się też zwykła obieraczka)

Odpowiednie narzędzia sprawiają, że wszystko idzie sprawniej – serio.

  • Pokrój w kostkę – małą, średnią – jak uważasz, to Ty znasz swoje dziecko i wiesz, jak najchętniej zje
  • Dorzuć sobie trochę domowej granoli (pieczone płatki z orzechami i suszonymi owocami), czyli węglowodanów złożonych i białka – Twój jadłospis lepiej się zbilansuje. Mogą być też zwykłe płatki i orzechy lub pestki

UWAGA: Możesz też ewentualnie dać dziecku, ale pamiętaj, że na orzechy i suszonki trzeba szczególnie uważać. Są ciężkostrawne, mogą powodować bóle brzucha, wzdęcia i generalnie nie poleca się ich przed skończeniem pierwszego roku życia. Jeżeli wcześniej – sugerowałabym suszonki bardzo rozdrobnione, ugotowane, niesiarkowane… A orzechy sobie odpuścić 😉

Obiad

Jajko z batatem i surówka z kapusty pekińskiej i zielonego ogórka

jajko – 1 sztuka

batat – ½ warzywa

masło – pół łyżeczki

kapusta pekińska – ½ liścia

zielony ogórek – kilka plasterków

olej rzepakowy – 1 łyżeczka

jajko – 2 sztuki

batat – 1 warzywo

masło – 1 łyżeczka

kapusta pekińska – 2 liście (co najmniej)

zielony ogórek – ¼ warzywa (co najmniej)

olej rzepakowy – 1 łyżka

przyprawy do smaku

Obiad wymaga trochę więcej zaangażowania. Możesz zjeść jajko z batatem i surówkę na raz lub podzielić ten posiłek na dwie części. Nie ukrywam, że ten posiłek przygotowuję zazwyczaj podczas drzemki albo tuż po drugim śniadaniu, kiedy jest względny spokój

  • Przygotuj składniki – nie będzie trzeba po nie biegać
  • Wstaw wodę i zacznij od umycia, obrania i pokrojeniu batata na mniejsze części – ugotuje się szybciej
  • Poszatkuj warzywa i dodaj do nich olej – ewentualnie przyprawy do smaku, ale nie sól 😉

Tę możesz dodać już sobie, na swoim talerzu.

  • Wrzuć batata i zacznij przygotowywać jajka. Najlepiej na parze, ale możesz też na wodzie w rondelku, wychodzi gotowana jajecznica 😉 Masło dodaj na końcu. Może być znowu olej
  • Wyjmij batata. Gotowe, masz cały obiad

Ja nie jem jajek, więc w zamian najczęściej jem przygotowaną wcześniej cieciorkę. Nawet kolor w miarę podobny… Na tofucznicę nie mam już ręki, ale możesz zaryzykować też takie urozmaicenie, jeżeli czujesz się bardziej na siłach niż ja 😉

Przekąska

Chrupki kukurydziane i pieczony burak / Wafle ryżowe i pieczony burak

chrupki – kilka sztuk

burak – ¼ warzywa

wafle – kilka sztuk

burak – 1 warzywo

przyprawy do smaku

Typowe oszukane danie. Burak wrzucony do piekarnika, upieczony, obrany, pokrojony w plasterki lub słupki. Świetny do samodzielnego jedzenia przez dzieci. Do tego chrupki lub wafle ryżowe, żeby już nie stać przy tych garach. Co najlepsze – ta przekąska się idealnie sprawdza jako uzupełnienie tego jadłospisu! Bardzo ładnie zwiększa ilość żelaza 🙂

Kolacja

Jaglanka z duszonym jabłkiem / Jaglanka z duszonym jabłkiem i rodzynkami

kasza jaglana – 3 łyżki

jabłko – ½ owocu

olej rzepakowy – 1 łyżeczka

 

kasza jaglana – 3 łyżki

jabłko – 1 owoc

olej rzepakowy – 1 łyżka

napój owsiany – ½ szklanki

rodzynki – 1 garść

cynamon do smaku

Rzadko przyrządzam słodkie kolacje, ale czasem się zdarza. Ta wyjątkowo pasuje do tej pory roku, kiedy łatwo o spadki odporności i trudno o jakieś wyjątkowe owoce. Chociaż na szczęście mam jeszcze zamrożone borówki, to obiecuję następnym razem 😉 Do rzeczy.

  • Przygotuj składniki
  • Wstaw wodę na kaszę. Przepłucz ją pod zimną wodą, aby pozbyć się goryczki
  • Przygotuj jabłko. Możesz pokroić je w kostkę lub zetrzeć na tarce. Wrzuć do miseczki

Ja zazwyczaj kroję, bo prościej mi umyć nóż niż tarkę 😉

  • Wrzuć kaszę na wrzątek

Będzie gotować się około 15 minut. Od czasu do czasu mieszaj, ale nie musisz być przy niej bez przerwy. Przygotuj kąpiele, piżamki czy inne wieczorne atrakcje 😉

  • Odcedź kaszę. Dodaj do jabłka. Wymieszaj, dodaj olej. Gotowe
Wartość odżywcza

Jadłospis ma pięć posiłków, ale to oczywiście ilość orientacyjna – mój Bobon zazwyczaj je 5, ale czasem 3, a bywa że i 7 😉 Jadłospis dla dziecka dostarcza około 700kcal, a jadłospis dla mamy 2500kcal. To ilości właściwe dla dzieci w wieku od 6 miesiąca do 1 roku oraz dla kobiety karmiącej piersią. Pamiętaj jednak, że Wasze indywidualne zapotrzebowanie może być inne, a dzieci same regulują ilość jedzenia – rodzice decydują CO dziecko zje, ale to dziecko decyduje ILE i czy w ogóle 😉

A jeśli potrzebujesz indywidualnego wsparcia – napisz do mnie na magda@dandelion.edu.pl 🙂

W menu nie uwzględniono mleka i innych napojów – dla dorosłych najbardziej polecana jest woda. A jeżeli chodzi o mleko dla dzieci – do ukończenia pierwszego roku życia mleko powinno stanowić podstawę jadłospisu. Nie wtrącam się więc w to, ile go wypija – niech pije na zdrowie. Moje propozycje posiłków dla dziecka mają charakter żywienia uzupełniającego!

O szczegółowe wartości odżywcze możesz zapytać w komentarzu!

Mam nadzieję, że ten jadłospis pomoże Ci uporządkować domowe zdrowe odżywianie. Zwróć uwagę na ilości i proporcje składników. Na tej podstawie możesz planować inne, swoje ulubione dania. Życzę smacznego.

Pamiętaj, że szybkość Twoich działań, wcześniejsze przygotowanie, odpowiednie narzędzia i odrobina spokoju to coś, co może znacznie ułatwić Ci rodzinne zdrowe odżywianie 🙂 Tego życzę w tym tygodniu każdej mamie!

Jadłospis możesz pobrać też w PDF! Pobieram.

12 komentarzy “Jadłospis 1 Luty – pasta, sałatka, jajko z batatem, pieczony burak, jaglanka”

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *